مصطفی شوقی: عبور از قلعه‌نویی به سمت مربی خارجی.

دیوارهای ساختمان سفید ورزش، چنان بلند است که حتی جلوی نگریستن به منظره‌های مشرف به مجموعه ورزشی انقلاب را هم می‌گیرد، اما از طبقه چهارم آن می‌توان ساختمان سیاه‌رنگی را در منتهی‌الیه جنوب خیابان سئول دید.

چهارشنبه عصر علی‌آبادی نه مدیران همه باشگاه‌ها را، بلکه مدیران باشگاه‌های عضو مجمع فوتبال را دعوت کرد تا از آن بالا چشم‌انداز فوتبال را در مدت حضور او در فدراسیون فوتبال ببینند. در این جلسه 12 مدیر شرکت کردند.

 رئیس ورزش و نامزد ریاست فوتبال یک ساعت از برنامه‌های خود در فوتبال سخن گفت. این البته مانع آن نشد که از برنامه تلویزیونی 90 به خاطر پرداختن به مسائل حاشیه‌ای گلایه نکند.

 علی‌آبادی پس از پایان حرف‌هایش خطاب به مدیران حاضر در جلسه وعده جلسه دیگری را به دلیل کمبود وقت داد: «من فقط 7 دقیقه وقت دارم، باید به فرودگاه بروم و در بندرعباس پروژه‌ای عمرانی – ورزشی را افتتاح کنم...» در 7 دقیقه هیچ مدیر باشگاهی نمی‌توانست با رئیس سازمان ورزش و نامزد انتخابات فوتبال بیعت کند؛ گرچه برخی همچون ساکت، قدرت سخنوری خود را به رخ دیگران کشیدند و در میانه سخنان علی‌آبادی، نظرات خود را بیان کردند. در این میان مدیرانی که نتوانستند نظرات خود را به رئیس ورزش بگویند، دوشنبه هفته جاری باز هم با او به گفت‌وگو می‌نشینند.

 استراتژی جدید سازمان ورزش پس از بر هم زدن بازی انتخابات 23 مهرماه و برگزاری آن در 15 آذرماه، گفت‌وگوی بدون واسطه با اعضای مجمع است. برای این کار او سه‌شنبه هفته پیش میزبان رؤسای هیأت‌های فوتبال استان‌ها بود و چهارشنبه عصر، مدیران باشگاه‌های عضو مجمع را پذیرایی کرد. گرچه میزبان، سازمان ورزش بود اما دعوت‌کننده مراسم فدراسیون فوتبال و مهدی‌ محمدنبی بودند؛ دعوتی که چالش دخالت فدراسیون فوتبال و حمایت از نامزدی محمد علی‌آبادی در انتخابات را وارد مرحله تازه‌ای کرد.

 این رفتار سازمان در حالی بالای سر مجمع فدراسیون فوتبال قرار گرفته است که 3 عضو منتسب به فیفا به شدت از اعمال فشار بر رأی‌دهندگان انتخابات 15 آذر انتقاد می‌کنند. به همین دلیل است که در نشست فوق‌العاده 5شنبه عصر که دستور جلسه آن انتخاب سرمربی تیم‌ملی بود، صفایی‌فراهانی پس از آگاهی از اقدام محمدنبی در دعوت از اعضای مجمع برای دیدار با علی‌آبادی، به شدت به او می‌تازد و از اقدام خودسرانه دبیرکل موقت که شائبه حمایت از نامزدی خاص را به وجود آورده است، انتقاد می‌کند.

گفته می‌شود صفایی‌فراهانی با هشدار به کیومرث هاشمی که در جلسه حضور داشته است از وی می‌خواهد که از هرگونه اقدام برای شائبه استقلال فدراسیون فوتبال در انتخابات پرهیز کند.صفایی‌فراهانی و 2 عضو دیگر مثلث فیفا در کمیته انتقالی تهدید کرده‌اند اگر دخالت در روند انتخابات به صورتی که فضا یک‌قطبی و به نفع فرد خاصی باشد، اقدامات قانونی را برای جلوگیری از این کار انجام خواهند داد.

سرمربی تیم‌ملی، خارجی است

 امیر قلعه‌نویی خوش‌اقبال بود که در میانه اختلافات کمیته انتقالی و سازمان ورزش برای چند ماهی بعد از اتمام قرارداد سایه‌اش بالای سر تیم‌ملی قرار داشت اما او دیگر سرمربی تیم‌ملی نیست.

 به گفته خبیری، در گفت‌وگو با بخش‌های مختلف خبری صدا و سیما، در جلسه پنجشنبه کمیته انتقالی رسماً به کار امیر قلعه‌نویی در تیم‌ملی پایان داده شده است؛ گرچه او در فاصله مردادماه تا مهرماه عملاً عنوان سرمربی تیم‌ملی را با خود داشت ولی قلعه‌نویی این سمت را دیگر همراه خود ندارد.کمیته انتقالی در حالی هنوز تکلیف انتخابات ریاست فوتبال را مشخص نکرده است با تغییر استراتژی خود به دنبال انتخاب سرمربی تیم‌ملی است.

 پیش از این اعضای کمیته انتقالی در مواجهه با انتخاب سرمربی تیم‌ملی و جانشین قلعه‌نویی، آن را در حدود وظایف رئیس بعدی فوتبال می‌دانستند اما بر هم خوردن انتخابات 23 مهر و اعلام کمیته مسابقات مقدماتی جام‌جهانی برای ارسال اسامی تیم‌ملی در مهلت تعیین شده، انتخاب پرچالشی را برای کمیته انتقالی رقم خواهد زد. در جلسه فوق‌العاده پنجشنبه کمیته انتقالی پس از متقاعدشدن سازمان‌ ورزش برای عبور از امیر قلعه‌نویی، این صفایی‌فراهانی بود که گرداننده اصلی انتخاب سرمربی تیم‌ملی شده است.

گفته می‌شود او لیستی را به سازمان ورزش ارائه داده است که در آن گزینه‌هایی از میان برترین مربیان جهان در نظر گرفته شده است.

 منابع خبری از مشاوره یک مربی خارجی که در 10 سال اخیر هدایت تیم‌ملی را برعهده داشته برای استخدام سرمربی جدید خبر می‌دهند.

در این میان یک عضو کمیته انتقالی می‌گوید: بحث‌های جدی برای استخدام سرمربی تیم‌ملی داشتیم. روی گزینه خارجی تقریباً اجماع کرده‌ایم اما اینکه چه کسی باشد باید بررسی‌های بیشتری صورت بگیرد.

وی که نخواست نامش فاش شود از موافقت سازمان با استخدام گزینه‌ای خارجی برای هدایت تیم‌ملی خبر داد. آخرین‌خبرها حکایت از این دارد که فیلیپ تروسیه سرمربی سابق‌ تیم‌های ملی ژاپن و قطر از گزینه‌های مورد نظر کمیته انتقالی است.سازمان ورزش در 2 جبهه در حال نزاع است؛ اولی انتخابات که برای او بسیار مهم است و دوم انتخاب جانشین سرمربی تیم‌ملی.

 علی‌آبادی که با شعار حمایت از مربیان داخلی، از سرمربیگری امیر قلعه‌نویی حمایت کرد حالا در آستانه تکیه زدن بر صندلی ریاست فوتبال، با گزینه خارجی برای جانشینی قلعه‌نویی موافقت کرده است؛ گاهی وقت‌ها تاکتیک مهم‌تر از استراتژی است.

کد خبر 34389

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز